Петро Симоненко звернувся до Голови КСУ з відкритим листом, в якому закликає забезпечити невідкладний розгляд вкрай важливих для держави конституційних подань

Петро Симоненко звернувся до Голови КСУ з відкритим листом, в якому закликає забезпечити невідкладний розгляд вкрай важливих для держави конституційних подань


Лідер Компартії України Петро Симоненко звернувся до Голови Конституційного Суду України Олександра Тупицького з відкритим листом, в якому закликає організувати і забезпечити невідкладний розгляд Конституційним Судом вкрай важливих для Української держави конституційних подань.

Таке звернення обумовлено тим, що стан правопорядку в державі значною мірою залежить від ефективності Конституційного Суду України, від спроможності даного конституційного органу в суворій відповідності з законом оперативно реагувати на порушення прав, свобод та інтересів особи, а невиправдане затягування з адекватною реакцією Конституційного Суду на сучасні виклики, що постають перед державою і суспільством, породжує численні проблеми.  


"Відповідно до положень ч. 2 ст. 75 Закону «Про Конституційний Суд України» № 2136-VIII від 13.07.2017 р. строк конституційного провадження не повинен перевищувати 6 (шість) місяців.

В Конституційному Суді України створено цілу систему структурних підрозділів, покликаних допомагати суддям - Науково-консультативна рада КСУ, відділ попередньої перевірки конституційних скарг, відділ порівняльних досліджень, управління порівняльно-правового аналізу, відділ юридичного супроводження розгляду конституційних скарг, сектор досліджень юридичних позицій Європейського суду з прав людини та інших інституцій Ради Європи, Управління опрацювання конституційних подань та конституційних звернень, відділ юридичного аналізу конституційних подань та конституційних звернень, сектор юридичних позицій тощо.

Відповідно до ч. 2 ст. 57 Закону України «Про Конституційний Суд України» попередню перевірку звернень до Суду здійснює Секретаріат.

Враховуючи велику кількість висококваліфікованих фахівців у сфері права для підготовки наукових висновків з питань діяльності Конституційного Суду, відділів та управлінь, які обробляють інформацію та надають допомогу суддям для розгляду справ по суті, а також враховуючи доволі невелику кількість справ, які розглядаються Конституційний Судом, законодавець і визначив максимальний строк конституційного провадження в шість місяців.

Натомість, з інформації на офіційному веб-сайті Конституційного Суду в розділі «На розгляді Суду» вбачається, що нині в КСУ перебувають щонайменше 16 конституційних подань, по яким не забезпечено дотримання законодавче визначеного строку 6 місяців конституційного провадження.

Серед конституційних подань, які, на мій погляд, мають бути розглянуті невідкладно:

  1. Конституційне подання 59 народних депутатів України № 3/667(18) від 09.02.2018 р. «Щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» від 19 жовтня 2017 року № 2168-VIII.
  2. Конституційне подання 48 народних депутатів України № 3/169 (20) від 04.05.2020 р. «Щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення» та окремих положень Земельного кодексу України.
  3. Конституційне подання 53 народних депутатів України № 3/186(20) від 14.05.2020 р. «Щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення» від 31 березня 2020 року».
  4. Конституційне подання Верховного Суду України № 4/1868 (15) від 07.08.2015 р. «Щодо відповідності (конституційності) Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» положенням статті 6, частини першої статті 8, частини четвертої статті 13, статей 21, 22, частин першої, четвертої, п'ятої статті 41 Конституції України.
  5. Конституційне подання 51 народного депутата України № 3/ 4094 (19) від 21.06.2019 р. «Щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» від 25 квітня 2019 року № 2704-УШ.
  6. Конституційне подання 45 народних депутатів України № 3/2686(18) від 29.05.2018 р. «Щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту шостого частини другої статті 42 Закону України «Про вищу освіту» від 01.07.2017 № 1556-VII.
  7. Конституційне подання Верховного Суду України за № 4/2465(14) від 20.11.2014 р. «Щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень пункту 6 частини першої, пунктів 2, 13 частини другої, частини третьої статті 3 Закону України «Про очищення влади».
  8. Конституційне подання 47 народних депутатів України № 3/113 (15) від 20.01.2015 р. «Щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частин третьої, шостої статті 1, частин першої, другої, третьої, четвертої, восьмої статті 3, пункту 2 частини п'ятої статті 5, пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про очищення влади».
  9. Конституційне подання Верховного Суду України № 4/585 (15) від 23.03.2015 р. «Щодо відповідності положенням частини третьої статті 22, частини першої статті 38, статті 58, частини другої статті 61, частини першої статті 62, частини першої статті 64 Конституції України (конституційності) частини третьої статті 1, пунктів 7, 8, 9 частини першої, пункту 4 частини другої статті 3, пункту 2 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про очищення влади»

Візьмемо хоча б один приклад - затягування в розгляді Конституційним Судом конституційного подання 59 народних депутатів про визнання неконституційним Закону «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» (№ 2168-VIII від 19 жовтня 2017 року).

Терміновість розгляду зазначеного конституційного подання була покликана, що на початку другого етапу так званої «медичної реформи», який припадав на календарну дату 01.04.2020 р., повністю припинялося фінансування значної частини медичних закладів держави /що безпосередньо порушує ст. 49 Конституції України/.

Строк конституційного провадження по вищезазначеному поданню не повинен перевищувати шість місяців. Конституційний Суд України мав достатньо часу і можливостей, щоб розглянути вищезазначене подання й вирішити питання про конституційність / неконституційність положень аналізованого закону і всієї «медичної реформи» загалом.

Але в зв'язку з тим, що КСУ не забезпечив належний розгляд справи по Закону «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», як наслідок в нашій державі почали зачинятися протитуберкульозні та психіатричні диспансери.

Більше того, наша країна на порозі піку поширення гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2, фактично виявилася не готовою протистояти цьому виклику з-за розбалансування системи медичних закладів й їхнє руйнівне «реформування».

Парламентарі та міністри Уряду дедалі частіше висловлюються з приводу доцільності зупинення виконання другого етапу медичної реформи у зв'язку із порушенням функціонування системи охорони здоров'я.

Як видається, певна відповідальність за негативні наслідки медичної псевдо-реформи лежить на Конституційному Суді, який безпідставно, всупереч закону заволокітив розгляд конституційного подання народних депутатів щодо неконституційності розгляданого закону.

Виникають серйозні побоювання, на превеликий жаль, що така саме «доля» спіткає й подання 48 народних депутатів щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення» та окремих положень Земельного кодексу України за № 3/169 (20) від 04.05.2020 р.; і подання № 3/186(20) від 14.05.2020 р. 53 народних депутатів щодо відповідності Конституції України
(конституційності) Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення» від 31 березня 2020 року.

Звертаю Вашу, шановний Олександре Миколайовичу, увагу, що для суддів Конституційного Суду України суспільством і державою створені всі необхідні умови, щоб вони мали змогу оперативне та ефективно проводити судовий розгляд конституційних проваджень протягом 6-ти місяців.

Враховуючи вищевикладене, прошу забезпечити невідкладний розгляд вказаних в цьому відкритому листі конституційних подань, строк конституційного провадження 6 (шість) місяців по яким вже сплив або має закінчитися невдовзі".


Прес-служба


Ви можете обговорити цей матеріал на наших сторінках у соціальних мережах